КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОТЕЛЕВСЬКА ЦЕНТРАЛЬНА РАЙОННА ЛІКАРНЯ КОТЕЛЕВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

Ви завітали на сайт мережі закладів охорони здоров'я Полтавської області

Від електронної амбулаторної картки пацієнта до запису на прийом до лікаря через Інтернет, або про ноу-хау Полтавської медицини

Якщо в Україні лише говорять про необхідність сучасних інформаційних технологій у медицині, то в деяких лікувальних закладах Полтави такі інновації активно втілюються в життя. Флагманом є 4-а міська клінічна лікарня. З нового року тут взялися за формування електронних амбулаторних карток пацієнтів. Відтак комп’ютери знають про здоров’я усе — від реєстрації виклику лікаря додому чи запису на прийом до результатів обстежень хворих, і лікар має реальну картину перебігу захворювань пацієнтів. У перспективі в Полтаві планують створити міську корпоративну інформаційну медичну мережу з єдиною електронною базою даних про пацієнтів, доступ до якої матимуть і лікарі станції «Швидкої медичної допомоги». Це допоможе їм швидше знаходити причину погіршення самопочуття хворого та прогнозувати можливі ускладнення. Кореспонденти
«Вечірки» вирішили особисто ознайомитися зі зручними для лікаря і пацієнта інноваціями у медицині.

Розпочали з електронної реєстратури
Відвідування поліклініки зазвичай починається з реєстратури. Тож інформація про пацієнта, котрий прийшов на прийом до лікарів 4 МКЛ, вноситься до електронної бази даних уже під час його звернення до реєстратури. У реєстраторів під руками немає жодних журналів і купи паперів. Вони перевіряють паспорт пацієнта, вводять у комп’ютер адресу проживання — і на екрані одразу з’являються дані про нього та дати проходження флюорографії та онкоогляду. Адже лікар приймає лише за наявності результатів таких обстежень.
Є первинний і повторний прийоми. Первинних хворих лікарі приймають з восьмої до десятої ранку. Повторний прийом лікар призначає з десятої до одинадцятої ранку, й записуватися в реєстратурі не потрібно.
— Електронна реєстратура в нашій поліклініці працює вже більше п’ятнадцяти років. Ми давно відмовилися від зайвої паперової писанини. Але поки що у нашій електронній базі мало інформації про пацієнтів, тому активно поповнюємо її, — розповідає заслужений лікар України, головний лікар 4-ї міської клінічної лікарні Полтави Леонід КУРОЄДОВ (на фото вгорі).
— Електронна система дуже зручна в користуванні. Йде чітка реєстрація запису пацієнтів, — додає завідувач реєстратури четвертої міської клінічної лікарні Полтави Наталія Парамонова, демонструючи роботу реєстраторів поліклініки.
— У комп’ютерну базу внесений графік прийому лікарів. Одразу можна побачити і їхню завантаженість. Аналізуючи це, реєстратор роздруковує пацієнту талон, де вказані його прізвище, ім’я, по батькові, лікар, час та дата прийому, результати флюорографічного обстеження та онкоогляду.
Виклики лікаря додому теж реєструються через комп’ютер, а потім в автоматичному режимі розподіляються по дільницях. Лікар, не витрачаючи зайвого часу, робить роздруківку своєї дільниці і йде відвідувати хворих. А потім він вносить інформацію про стан здоров’я пацієнта і встановлений діагноз у базу даних.

З сімейним лікарем можна познайомитися на сайті поліклініки
Аби бути ближчим до пацієнтів, нещодавно 4-а міська клінічна лікарня відкрила ще й власний сайт —
www.clinik4.com.ua. Тут кожен мешканець мікрорайону може не лише дізнатися телефонні номери фахівців поліклінік №№ 1, 2, студентської поліклініки та амбулаторій сімейної медицини, а й познайомитися із сімейним лікарем та медсестрою. Зробити це дуже просто: зайшовши на сайт, треба набрати свою домашню адресу. Й одразу на екрані з’являться їхні ім’я, прізвище, по батькові, номер дільниці та фото.
Також на сайті можна подивитися графік прийому вашого сімейного лікаря. А потім, обравши зручний час для відвідування, зателефонувати в реєстратуру і записатися на прийом. За двадцять хвилин до прийому в реєстратурі поліклініки чи амбулаторії необхідно отримати талон на прийом. Це особливо зручно зайнятим полтавцям. Оскільки йдеться про реальну економію часу.
— А чи вдасться пацієнтам у такий спосіб уникнути черг під кабінетом? — запитую у Леоніда Куроєдова.
— Наша система фіксує, до якого лікаря й на котру годину записаний пацієнт. Потім відповідно лікар вносить у базу даних час огляду хворого. Але аналізуючи прийоми лікарів, ми бачимо, що іноді час прийому пацієнта, зазначений у талоні, і реальний час лікарського огляду не співпадають. Тобто або хворі приходять не в чітко визначений час, або під кабінетами є «живі» черги. І наше завдання побудувати прийоми так, щоб  лікар приймав пацієнтів у чітко визначену годину, і хворі скоротили час очікування до мінімуму,  — відповідає Леонід Федорович.
Через сайт поліклініки також можна надіслати пропозиції та зауваження до роботи лікарів закладу та обслуговування в ньому. Медична установа цілком відкрита для полтавців. Уже в перший місяць роботи адміністрація 4 МКЛ отримала листа зі схвальними відгуками аж із німецького міста-побратима Полтави — Штутгарта. Колеги гідно оцінили роботу керівництва медзакладу. У найближчих планах — розробити можливість запису до сімейного лікаря через мережу Інтернет, зареєструвавшись на сайті поліклініки.

Електронна амбулаторна картка хворого — крок до якіснішої діагностики та лікування 
Основний документ пацієнта, що заповнюється при першому ж зверненні до лікувального закладу, — медична картка. Головний лікар четвертої міської клінічної лікарні Полтави Леонід Куроєдов хоче запровадити у закладі електронну амбулаторну картку пацієнта, щоб збирати й систематизувати всю інформацію про стан здоров’я пацієнта та його спадкові хвороби. Але від звичайних медичних карток амбулаторного хворого (форма У 25), затверджених МОЗ, ніхто не відмовлятиметься.
— Електронна амбулаторна картка хворого — це наше нововведення. На першому етапі вона фактично дублюватиме інформацію звичайної медичної картки. І якщо останні знаходяться на руках у пацієнтів, то електронні завжди будуть під рукою сімейного лікаря чи вузького фахівця. Інформація буде доповнюватися. І з часом у картці будуть аналізи крові, кардіограми, рентген чи УЗД-дослідження і дані про всі захворювання, перенесені пацієнтом.
Завдяки результатам аналізів та дослідженням можна прослідкувати динаміку захворювання, передбачити ускладнення тощо. Тобто лікар може максимально зосередитися на діагностиці і лікуванні хворого, використовуючи максимум даних про стан його здоров’я. Якщо навіть лікар звільняється, йде в декретну відпустку, то інформація про пацієнта залишається і вона доступна іншому фахівцеві, який лікуватиме цього хворого, — пояснює Леонід Куроєдов.
Формується електронна амбулаторна картка пацієнта на інформації, яку вносять лікарі під час огляду хворого, та на результатах лабораторних обстежень.
— Сімейний лікар, приймаючи пацієнта, одразу робить електронний запис у його амбулаторній картці. При необхідності він може направити хворого до вузького фахівця. Переглянути графік його роботи та завантаженість сімейний лікар може зі свого комп’ютера.
А через певний час він легко знайде у електронній амбулаторній картці діагноз, встановлений його пацієнту невропатологом, лором чи іншим вузьким фахівцем. І в разі необхідності сімейний лікар зможе оперативно відреагувати і допомогти хворому, — розповідає завідувач відділення загальної практики сімейної медицини №1 Людмила Піляй.
— На кожному направленні на дослідження крові та сечі зазначений комп’ютерний номер. Провівши дослідження, лаборант-реєстратор входить у базу даних виключно під своїм логіном та паролем і вносить результати обстежень у спеціальний бланк, — говорить лаборант-реєстратор четвертої міської клінічної лікарні Полтави Ольга Славко. — Це займає лише кілька хвилин. І сімейний лікар може ознайомитися з результатами аналізів хворого, не виходячи з кабінету. Автоматично формується і звітність проведених лабораторією аналізів.
Людмила Піляй також зізнається, що лікарі стали більш організовані. Тепер вони добре пам’ятають своїх пацієнтів. Окрім того, заві-дувач відділення загальної практики сімейної медицини завжди має оперативну інформацію щодо роботи кожного лікаря та черги до нього. Відтак значно легше контролювати підлеглих. Але навіть за умови запровадження інновацій поліпшенню якості огляду та консультації пацієнтів перешкоджає наступний фактор: на прийом одного хворого дається лише дванадцять хвилин.
— Нормативи не переглядали ще з радянських часів. За годину лікареві треба прийняти п’ятьох пацієнтів. А їх треба оглянути, занести інформацію в комп’ютер, виписати рецепт. Тож хіба реально вкластися у дванадцять хвилин?! Я нещодавно проходила стажування в Німеччині. Там лікар на день приймає не більше двох первинних пацієнтів. З одним хворим лікар працює годину-півтори.
Звичайно, якість діагностики за таких умов буде вищою. Але якщо переглядати час прийому пацієнта, то відповідно треба змінювати й інші нормативи. І все це залежить винятково від Міністерства охорони здоров’я, — наголошує завідувач відділення загальної практики сімейної медицини №1 Людмила Піляй.

Досвід полтавців переймають колеги з Дніпропетровська й Києва
На перший погляд здається, що інформаційна система, з якою ми ознайомилися, дуже проста. Але насправді йдеться про складний програмний комплекс «Госпітальна система», розроблений фахівцями київської фірми «SIET» спеціально для 4 МКЛ.
— Роботу програми «Госпітальна система» забезпечує сервер. На ньому зберігається вся інформація. У локальну мережу об’єднані поліклініки на вул. Калініна, 36, Залізній, 17, та дві амбулаторії. Конт-роль за роботою системи цілодобовий. У будь-яку хвилину лікарі мають доступ до інформаційної мережі, — пояснює інженер-програміст Денис Нікушин.
Ініціатором нововведень став головний лікар закладу Леонід Куроєдов. Інформаційні технології у 4 МКЛ, до речі, впроваджують виключно за позабюджетні кошти.  Уже комп’ютеризовано 68 робочих місць для лікарів. Встановлено зв’язок з поліклінікою № 1 (вул. Калініна, 36), амбулаторіями № 2 (вул. Нікітченка, 2)
і № 3 (вул. Станіславського 2/14).
— У нас п’ятдесят сімейних лікарів, і всі забезпечені комп’ютерами. Також комп’ютерною технікою оснащені лабораторії і кабінети вузьких фахівців. Від колективу я жодного разу не почув, що нововведення не потрібні. Навпаки, роботу на комп’ютері лікарі і лаборанти навіть старші за віком освоїли досить швидко. Iнформаційна система дозволить автоматизувати ведення і використання амбулаторних карток, підготовку медичної статистичної звітності, забезпечити умови для рівномірного завантаження фахівців, підвищити інтенсивність і раціональність завантаження персоналу. Ми не хизуємося своїми інноваціями.
Зізнаємося, що є недоліки в нашій роботі. Проте поки що подібних нововведень у комунальних медзакладах України немає.
Схожі системи працюють лише в небагатьох відомчих лікувальних закладах. Перейняти наш досвід приїздили з Кременчука, Дніпропетровська і Києва. Я переконаний, що лікувально-профілактичні заклади Полтави повинні об’єднатися в єдину міську корпоративну інформаційну медичну мережу. Це лише на користь і пацієнтам, і лікарям. Уже в найближчих планах — підключити до нашої мережі поліклініку № 3 на Леваді, — говорить Леонід Федорович.
Звичайно, кроком вперед стане й підключення до корпоративної інформаційної медичної мережі станції «Швидкої допомоги». Проте прогнозувати, як швидко це відбудеться, поки що важко. Програмне забезпечення — недешеве задоволення.
— Цивілізований світ давно відмовився від паперової тяганини. Наприклад, у Сполучених Штатах Америки комп’ютеризація медицини відбулася ще наприкінці восьмидесятих років. Безперечно, що за інформаційними технологіями — майбутнє, — підтримує інноваціїначальник управління охорони здоров’я Полтавського міськвиконкому Сергій КОТОВ.
Тож полтавцям, які обслуговуються у 4 МКЛ, певною мірою пощастило. Принаймні таку думку висловили більшість респондентів.
— Я не комп’ютерник за фахом, проте підтримую введення елект-ронного документообігу обома руками. Паперовий процес — трудомісткий, а медичні картки пацієнти часто гублять, — переконаний полтавець Андрій.
Підтримала його і полтавка Олена Василівна:
— Я вперше почула про створення бази даних хворих. Мені сподобалася така ідея. Адже лікар повинен опікуватися своїми пацієнтами і знати все про стан їхнього здоров’я. Тому надіюсь, що це нововведення підтримає і міська влада. Це потрібно полтавцям. Бо ж здоров’я — головне для людини!

Коментарі зачинено.